Kobieca strona popkultury, czyli jaka?

Zapraszamy do lektury najnowszego, ósmego tomu naukowego wydanego przez Stowarzyszenie Trickster – tym razem skupionego na kwestii kobiecości w popkulturze. Autorzy tekstów analizują m.in. związek mody z pornografią, problem seksizmu w grach wideo czy kanony kobiecego piękna w reklamie. Publikacja jest dostępna w całości i za darmo na stronie stowarzyszenia

Na publikację złożyło się 12 różnorodnych tekstów sytuujących kobiety w kontekście pewnych zjawisk kulturowych lub analizujących funkcję, jaką pełni kobieta jako autorka, by w ten sposób opisać wybraną dziedzinę poprzez wkład twórczyni. Ich autorzy zajmują się m.in. kreacją głównej bohaterki cyklu „Igrzyska śmierci” – Katniss Everdeen, analizują kobiecość i męskość w serialu „07 zgłoś się” (w kontekście literackiego pierwowzoru produkcji), prezentują historię i przemiany międzynarodowego fenomenu, jakim jest lalka Barbie, czy zestawiają wizerunek Madonny i Lady Gagi, aby zarysować grę wizerunkami kobiecości na tle sporu o feminizm i kamp. Bohaterkami tomu są także m.in. Sylvia Plath, wybranki Mordimera Madderdina z „Cyklu Inkwizytorskego” Jacka Piekary czy gwiazda porno Sasha Grey.

Redaktorki tomu – Katarzyna Jewtuch, Kamila Kowalczyk i Joanna Płoszaj – podkreślają, że popkultura w kontekście kobiecości jest przestrzenią badawczo bardzo interesującą. Emancypacja przenika się w niej  bowiem z silną stereotypizacją. Zaciera się tam także tradycyjny podział na postaci kobiece i męskie oraz znika odmienność sposobów ich konstruowania. – Chciałyśmy zająć się nie tylko innymi niż tradycyjne rolami odgrywanymi przez kobiety, które tak licznie występują we współczesnej kulturze, ale również sposobami stereotypizacji żeńskich postaci – zaznacza we wstępie Katarzyna Jewtuch.

–  Mamy nadzieję, że publikacja  stanie się przyczynkiem do uzupełnienia rozważań na temat płci w popkulturze, także tych poświęconych jej męskiej stronie. Zestawienie takie pozwoliłoby w pełni przyjrzeć się nie tylko stereotypom dotyczącym płci, jakie pojawiają się w kulturze współczesnej, ale też przeanalizować przemiany, które zachodzą w definiowaniu podejmowanych przez kobiety i mężczyzn ról – dodaje Jewtuch.

Tom jest efektem konferencji naukowej „Kobieca strona popkultury” (Wrocław, marzec 2015). Znajdziemy w nim teksty autorów z Uniwersytetów: Gdańskiego, Łódzkiego, Opolskiego, Rzeszowskiego, Wrocławskiego, im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Recenzji publikacji podjęła się dr hab. Monika Talarczyk-Gubała z Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.

– Badacze eksplorują niemal wszystkie obszary popkultury, od gier wideo, portali internetowych, filmów pornograficznych, stacji muzycznych po ilustrowane magazyny dla pań, powieści dla młodzieży, zabawki dla dzieci, reklamy telewizyjne – pisze w recenzji tomu dr hab. Monika Talarczyk-Gubała. – Łączy ich przekonanie o wadze przekazów kultury popularnej, ze względu na zasięg ich oddziaływania i wpływ na życie odbiorców, który może przybierać formę niewinnego hobby, ale też decyzji o radykalnej operacji plastycznej.

Publikację można pobrać TUTAJ.

„Kobieca strona popkultury” jest już ósmym tomem wydanym przez Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster. Poprzednie także można pobrać ze strony stowarzyszenia, do czego zachęcamy. Do tej pory Trickster wydał:

„Wybory popkultury. Relacje kultury popularnej z polityką, ideologią i społeczeństwem”,

„Bękarty X muzy. Filmowe adaptacje materiałów nieliterackich”,

„Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni”,

„Wiedźmin – polski fenomen popkultury”,

„Ukraina: narracje, języki, historie”,

„Groza w kulturze polskiej”,

„Gry fabularne. Kultura – praktyki – konteksty”.

Na stronie stowarzyszenia można pobrać także publikacje członków stowarzyszenia:

– M. Wolski, „Wampir: wiwisekcja. Wyobrażenia krwiopijców we współczesnej kulturze”,

– D. Głownia, „Sześć widoków na kinematografię japońską. Kulturowe, społeczne, polityczne i instytucjonalne konteksty kina”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *