Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni

wiedzmin logo

Geralt z Rivii jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci współczesnej polskiej popkultury. Nic zatem dziwnego, że pierwowzór powieściowy doczekał się wielu adaptacji – tak powstały komiksy, film, serial, gry fabularne oraz gry komputerowe. To zwłaszcza te ostatnie uczyniły z Białego Wilka bohatera powszechnie znanego na całym świecie, w tym również w krajach, do których cykl powieści o wiedźminie jeszcze nie dotarł. Wszystkie te wcielenia słynnego zabójcy potworów powodują, że można tę postać rozpatrywać w kategorii fenomenu kultury popularnej. Fenomenu, który szybko zdobył uznanie w Europie i poza nią, a obecnie staje się formą inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki z wielu krajów.
Geralt z Rivii stanowi również doskonały przykład efektywnej i efektownej promocji produktu polskiej kultury popularnej – promocji, która w wielu aspektach okazała się (i nadal okazuje) pionierska w światowym marketingu. Dlatego też fenomenowi wiedźmina i wszystkiemu, co wiąże się z tym uniwersum, należy przyjrzeć się w sposób interdyscyplinarny. Interesuje nas zarówno analiza poszczególnych tekstów, jak i związków między nimi, stosowanej w ich promocji strategii marketingowej oraz ich recepcji (zwłaszcza zaś – recepcji zagranicznej). Chcielibyśmy podjąć próbę całościowego opisania marki, wskazania na mechanizmy nią rządzące i decydujące o tym, że w warunkach, w których globalna popkultura zdominowana jest przez produkty amerykańskie, produkt polski osiąga tak duży sukces.

Do udziału w konferencji zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników nauki reprezentujących takie dyscypliny, jak literaturoznawstwo,  kulturoznawstwo, antropologia, socjologia, filmoznawstwo, marketing, ekonomia czy ludologia.

Proponowane zagadnienia:

  •     literackie strategie kreowania uniwersum wiedźmina;
  •     Geralt z Rivii jako bohater fantasy;
  •     wiedźmin na polskim i światowym rynku książki;
  •     wiedźmińska kultura konwergencji;
  •     adaptacje prozy Sapkowskiego na języki różnych mediów (gry komputerowe, film, komiksy, gry fabularne);
  •     źródła sukcesów i porażek wiedźmińskiej franczyzy;
  •     recepcja polska i zagraniczna;
  •     wiedźmińska kultura fanowska;
  •     strategie promocyjne cyklu powieści i jego adaptacji;
  •     wiedźmin a specyfika polskiej popkultury
  •     wpływ wiedźmina na krajobraz polskiej literatury fantastycznej;
  •     przekłady powieści o wiedźminie w perspektywie translatologicznej i komparatystycznej;
  •     przodkowie Geralta z Rivii – inspiracje twórców różnych wizerunków wiedźmina;
  •     parodie, pastisze, nawiązania do uniwersum wiedźmina;
  •     płeć, erotyka i seks w powieści i jej adaptacjach;
  •     perspektywy dalszego rozwoju franczyzy;
  •     pozawiedźmińska twórczość Andrzeja Sapkowskiego.

Termin: 17-18 października  2014 r.

Miejsce: CaféTHEA (Instytut im. Jerzego Grotowskiego), Przejście Żelaźnicze 4, Wrocław

Rada naukowa konferencji: dr hab. Anna Gemra, prof. UWr, dr hab. Bogdan Trocha, prof. UZ, dr Tomasz Z. Majkowski (UJ)

Organizacja: Adam Flamma (przewodniczący komitetu organizacyjnego), Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej “Trickster”, CaféTHEA.

Opłata konferencyjna: 100 zł (koszt materiałów konferencyjnych, przerw kawowych i publikacji pokonferencyjnej).

Zgłoszenia: do 21 września 2014 r. za pomocą formularza

Kontakt: stowarzyszenie@tricksterzy.pl

Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut

Języki konferencji: polski, angielski, rosyjski

Konferencja na Facebooku

Uprzejmie prosimy o wygłoszenie, a nie odczytanie wystąpienia (mile widziana prezentacja multimedialna), punktualne przybycie i o udział w pozostałych panelach konferencji.

Zaproszenie w formacie pdf: język polski, english

6 thoughts on “Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni

  1. Witam,
    Czy liczba miejsc jest ograniczona? Kiedy wpłaca się wejściówkę (na miejscu czy wcześniej przelewem)?
    W jakich godzinach odbędzie się konferencja (czy w piątęk warto np. brać urlop)?

    Pozdrawiam

    1. Witam,
      jeśli jest Pan zainteresowany wysłuchaniem referatów, to:
      -nie pobieramy opłaty, wstęp jest wolny
      -liczba miejsc jest ograniczona jedynie rozmiarem sali
      -zwyczajowo zaczynamy każdy dzień konferencji około godziny 10. Dokładny plan zostaje ustalony i podany do wiadomości ok 2 tygodni przed konferencją.
      Jeśli natomiast jest Pan zainteresowany wygłoszeniem referatu:
      -liczba miejsc jest oczywiście ograniczona. Przewidujemy 24 do 30 referatów
      -opłata konferencyjna wpłacana jest przelewem na konto najpóźniej kilka dni przed konferencją. Stosowną informację otrzymają osoby przyjęte

      pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *