Nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazał się tom „Poszukiwacze zaginionych znaczeń. Perspektywa (wy)twórcy, odbiorcy i krytyka w badaniach nad kulturą audiowizualną”. Nasze stowarzyszenie objęło publikację swoim patronatem
„W książce oddanej w Państwa ręce pochyliliśmy się nad filmami odrzuconymi, niechcianymi i zbędnymi, które wystarczyło poddać recyklingowi, by odkryć istne wysypisko znaczeń” – piszą redaktorki tomu Kaja Łuczyńska i Marta Stańczyk. „ Recykling ten nie równał się jednak prostemu zatarciu granic między kulturą niską a wysoką – interesowała nas przede wszystkim sama dynamika procesów inkluzji i ekskluzji, pozornie niewinna, a w rzeczywistości polityczna, ustalająca kanony oraz kształtująca wyobrażenia widzów nie tylko o kinie, lecz także rzeczywistości. Przeciwstawiając się akademickim resentymentom za kanonem, uprawiamy semiotykę śmieci, w ramach której hegemonię estetyki zastąpiliśmy krytycyzmem innego rodzaju, opierającym się na diagnozie zjawisk społecznych, politycznych czy kulturowych. Dlatego też w niniejszej publikacji Alain Resnais sąsiaduje z Lloydem Kaufmanem, niszowe kino meksykańskie z filmami studia The Asylum, zaś ostrze krytyki skupia się na Hollywood, a nie na Bollywood”.
W publikacji znajdziemy artykuły analizujące tematy takie jak:
- Psychopaci lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych w pierwszej dekadzie XXI wieku (Jan Sławiński),
- Między quality tv a telenowelą. O kolumbijskiej wersji Breaking Bad (Mateusz Katner),
- Baśń współczesna – baśń zepsuta? O filmowych adaptacjach baśni na przykładzie mockbusterów wytwórni The Asylum (Kamila Kowalczyk),
- Prześmiewczy romans wytwórni Troma z kinem superbohaterskim (Jakub Izdebski) ,
- King Bruce Lee karate mistrz. Recepcja filmów sztuk walki w PRL-u (Grzegorz Fortuna),
- Demaskując superbohaterów (Alicja Mazurkiewicz),
- Zabłąkany podróżnik w czasie. Kocham cię, kocham cię Alaina Resnais (Kamil Kalbarczyk),
- Demony postępu. Alucarda, córa ciemności Juana Lópeza Moctezumy (Bolesław Racięski),
- Masala movie – kicz czy oblicze klasyki? O międzykulturowej percepcji indyjskiej kinematografii komercyjnej (Blanka Katarzyna Dżugaj) ,
- Upadek rodu Lubiczów. Klan jako antysaga polskiej rodziny (Barbara Szczekała),
- Siostrzeństwo, girl power i kluby pierwszych żon – feminist revenge comedy (Marta Stańczyk),
- Herosi z plastiku. Amerykańskie komedie gejowskie ostatnich piętnastu lat (Mateusz Góra),
- Gra bicepsów Arnolda Schwarzeneggera i Sylvestra Stallone’a. Sposoby eksploatacji męskiego ciała w filmach z udziałem gwiazd kina akcji lat osiemdziesiątych XX wieku (Kamila Kołacz),
- Nieproszona miłość i nierozsądna nienawiść – wizerunki Rosjan w amerykańskim kinie lat czterdziestych (Kaja Łuczyńska),
- Rewolucja bez klasy (Joanna Łuniewicz, Mateusz Ciołkowski),
- Templariusze są wśród nas? Ezoteryczne obrazy historii w kinie popularnym (Fryderyk Kwiatkowski).
Jak podkreślają redaktorki tomu, poszczególne jego części, a także wszystkie zawarte w publikacji eseje wchodzą ze sobą w dialog – dochodzi do konfrontacji podejść, pojęć, metod, przez co pojawiającym się w tle tematem staje się sam dyskurs piśmiennictwa filmowego czy może nawet szerzej: w naukach humanistycznych.
Publikacja została dedykowana zmarłemu w 2014 r. tricksterowi Przemkowi Dudzińskiemu. Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Trickster objęło ją patronatem.