Tricksterzy w minionym roku

Przemysław Dudziński

Publikacje:

Przemysław Dudziński, Geneza Asa – superbohatera Polski Ludowej. Hydrozagadka Andrzeja Kondratiuka jako kontranaliza społeczeństwa PRL-u [w:] Superbohater – mitologia współczesności?, red. M. Blaszkowska et al.. Kraków 2012, s. 84-90.

Przemysław Dudziński, Filmowa pornografia dla kobiet i feministyczne postporno – próba rekonesansu [w:] Seksualność w zwierciadle humanistyki, red. A. Ponikowska et al., Poznań 2012, s. 7-18.

Kino Nowej Przygody, red. J. Szyłak, Gdańsk 2011. Rec. Przemysław Dudziński, Terytoria Nowej Przygody, „Ekrany” 6(10) 2012, s. 104.

Rick Altman, Gatunki filmowe, Warszawa 2011. Rec. Przemysław Dudziński, Powrót gatunków, „Ekrany” 1(11) 2012, s. 104.

Dorota Skotaczak, Historia wizualna, Poznań 2012. Rec. Przemysław Dudziński, Nowe źródło historii?, „Ekrany” 2(12) 2013, s. 105.

Polska i Niemcy. Filmowe granice i sąsiedztwa, red. K. Klejsa, S. Schahadat, Wrocław 2012. Rec. Przemysław Dudziński, Filmoznawstwo bez granic, „Ekrany” 3-4(13-14) 2013, s. 121.

Przemysław Dudziński, Od wideologii do oko-liczności – produkty firmy Apple w wizualnych przestrzeniach popkultury, „Polisemia”, nr 1 (10) 2013. [dostęp]

Referaty:

Kto się ,,wstydził, że w socjalizmie też bywają wampiry”? Film grozy w kulturze filmowej PRL-u, II Zjazd Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego „Więcej niż obraz. Współczesna kultura i jej badanie, Kraków 19-21 września 2013

Dawno temu w PRL-u. Reżimy wyobraźni a recepcja „Gwiezdnych wojen” w Polsce Ludowej, Konferencja Naukowa „Kultura Gwiezdnych Wojen”, Wrocław 27 września 2013

Bioborgi i androidy PRL-u – epizody z filmowej historii postciała, Interdyscyplinarne Seminarium Naukowe „Postciało?”, Opole 9-10 maja 2013

Linia oporu. Doktorant w świecie wartości, I Zlot Młodych Kulturoznawców, Wrocław 24-25 maja 2013

 „Wprowadzanie elementu baśniowego do rzeczywistości” – wódka, film i PRL w perspektywie historii kultury, Konferencja Naukowa „Odmienne Stany świadomości”, Wrocław 22 lutego 2013

Roboty które zmieniają się w pojazdy, reklamy które zmieniają się w filmy. Konwencja merchandise-driven cartoons na przykładzie serialu Transformers, Konferencja Naukowa „Bękarty X muzy – filmowe adaptacje materiałów nieliterackich”, Wrocław 12-14 kwietnia 2013

Fantastyka moralnego niepokoju – historyczno-kulturowe konteksty tetralogii Piotra Szulkina, Konferencja Naukowa „Fantastyka w historii, historia w fantastyce”, Kraków 11-12 marca 2013

„Filmy kalekie i bezsensowne jak niewypełnione bikini” – jak i dlaczego przywrócić film plażowy historii kina?, Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa „Buszujący w śmieciach. Kino niskich lotów – problem definicji i oceny”, Kraków 14-15 marca 2013

Film i wartości. W stronę kulturoznawczego oglądu pokładów aksjotycznych i ideologicznych kina popularnego, Konferencja Naukowa CTHULHU NA PREZYDENTA. Między władzą a popkulturą, Wrocław 24-25 września 2012

„Rolę kobiety w domu może wykonywać tylko prawdziwa kobieta” – gender, prawa, obowiązki i wartości w Polsce lat siedemdziesiątych na przykładzie serialu Czterdziestolatek, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Płeć i władza. Historyczne konteksty, współczesne krytyki, nowe perspektywy, Gniezno 7-8 listopada 2012

„Człowiek przyszłości w dużej mierze istnieje już dziś”. Defa futurum i filmowa fantastyka naukowa w NRD, Konferencja Naukowa „Kiedy myślę o Niemczech… Rozważania na marginesie kinematografii niemieckiej”, Warszawa 15-16 listopada 2012

Strach przed straszeniem? Film grozy w filmowej kulturze PRL-u, I Ogólnopolska Studencko–doktorancka Sesja Naukowa Spotkania z gatunkami – horror, Łódź 4 czerwca 2013

Jak hartowały się gatunki? Przypadek filmu grozy w kulturze filmowej PRL-u, Studencko-doktorancka Sesja Naukowa „W labiryncie kina. Gatunek jako próba oswojenia materii filmowej” Opole 18-19 kwietnia 2013

Świetliste „rakietowe szlaki” – filmowe historie przyszłości w kinie NRD i PRL, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Przyszłość w kulturze/Future in Culture, Wrocław 12-14 listopada 2012

„Jestem nimfomanką!” – skandal kobiecości w polskim kinie grozy lat osiemdziesiątych, Międzynarodowe Interdyscyplinarne Seminarium Naukowe „Arachnofobia – metaforyczne odsłony kobiecych lęków”, Siedlce 4-5 grudnia 2012

Jak mieli mieszkać i żyć? – urbanistyczna utopia „drugiej Polski”, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Miasto–wieś–rezydencja. Przestrzeń determinująca dzieje człowieka – człowiek kształtujący przestrzeń”, Kraków 9-11 maja 2013

Robert Dudziński

Publikacje:

Miasto jako element zagadki. Wrocław w Złotym Kole Stanisława Wohla [w:] Wrocław i film, red. K. Jachymek, S. Kucharska, Warszawa 2012, s. 30–53.

Zboczeniec i Szatan piją jabola. Skandalizujące treści i ich funkcja w tekstach zespołu Arka Satana w kontekście dyskursu katolickiego [w:] Skandal w tekstach kultury, red. M. Ursel i in., Warszawa 2013, s. 553–565.

Konrad wśród atomowego pyłu. Dziedzictwo romantyczne w zbiorze opowiadań Xavras Wyżryn i inne fikcje narodowe Jacka Dukaja [w:] Dziedzictwo romantyczne. O (nie)obecności romantyzmu w kulturze współczesnej, red. M. Janoszka, O. Kalarus, M. Piechota, Katowice 2013, s. 55–78.

Referaty:

Chłop polski jest to specyficzny rodzaj stwora…” Światopogląd minionych epok w historycznych grach fabularnych, konferencja „Cthulhu na prezydenta. Między władzą a popkulturą”, Wrocław 24–25 listopada 2012.

Ale głupi ci filmowcy! Filmowe adaptacje serii komiksów o Asteriksie, konferencja „Bękarty X Muzy – filmowe adaptacje materiałów nieliterackich”, Wrocław 12–14 kwietnia 2013.

Filmoznawcy, którzy ukradli gatunek. Czy istnieje polski film milicyjny?, konferencja „W labiryncie kina. Gatunek jako próba oswojenia materii filmowej”, Opole 16–17 kwietnia 2013.

Pokazać niewyrażalną grozę. Call of Cthulhu: Mroczne Zakątki Świata jako przykład adaptacji literatury na język gier komputerowych, konferencja „Kultura gier komputerowych”, Łódź 18–19 maja 2013.

Ile punktów doświadczenia za zniszczenie Gwiazdy Śmierci? O adaptowaniu uniwersum „Gwiezdnych wojen” na potrzeby gier fabularnych, konferencja  „Kultura «Gwiezdnych wojen»”, Wrocław 27–29 września 2013.

Adam Flamma

Publikacje:

Virtual relationships. The “Witcher’s” video game universe as an example of introducing female-male relationships into virtual world [w:] „Proceedings In Global Virtual Conferemce & WORKSHOP GV-CONF 2013”, edit. Z.V. Sovreski, M. Mokryś, S. Badura, A. Lieskovsky, Publishing Institution of the University if Zilina (Słowacja), p. 345-349.

The role of voluntary youth work in media in professional developing of young people and documentation of urban space in Wroclaw (Poland). [w:] „Journalism and Mass Communication”, David Publishing Company, s. 502-508.

Referaty:

The role of voluntary youth work in media in professional development of young people and documentation of urban space in Wroclaw, International Symposium „Media city: spectacular/ordinary/contested”, Helsinki, 16 maja 2013.

Nowe tropy polonistyki, czyli dlaczego polonista powinien badać gry komputerowe?, Obszary polonistyki. Język – literatura – kultura., Rzeszów, 17 kwietnia 2013.

Kobieta zawsze da sobie radę, czyli wizerunek głównych bohaterek w grach przygodowych i detektywistycznych typu point and click, V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Abre Los Ojos Obrazy kobiety”, Wrocław, 14 kwietnia 2013.

Inny rodzaj adaptacji, czyli popularne gry wideo jako adaptacja filmu, Bękarty X muzy – filmowe adaptacje materiałów nieliterackich, Koło Badaczy Popkultury „Trickster”, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 12 kwietnia 2013.

Virtual relationships.”The Witcher’s” video game universe as an ex ample of introducing female-male relationships into virtual world, Global Virtual Conference GV-CONF 2013, THOMSON Ltd. (Słowacja), Uniwersytet Goce Dolceva w Stip w Republice Macedonii, 8 kwietnia 2013.

Jak robaki zmieniły wirtualną rzeczywistość, czyli rzecz o fenomenie serii gier „Worms”., Robaczywa kultura. Owady, insekty, pasożyty w świetle zainteresowań humanistyki, Toruń, 28.03.2013.

Rewolucja na naszych monitorach, czyli seksualne tabu w popularnych grach komputerowych, VIII Konferencja młodych naukowców „Istnieje tylko jedna miłość i tysiąc jej rozmaitych kopii”, Wrocław, 13 grudnia 2012.

Co klocki Lego zrobiły Darthowi Vaderowi? Pionierski marketig kulturowy w świecie Lego, Kultura Gwiezdnych wojen, Uniwersytet Wroclawski, 27-29 września 2013.

Sexuality as a Temporary Identity of the Female Characters in Video Games, 8th global conference The Erotic. Explore the critical issue, 17-19 września 2013, Inter-disciplinary.net.,  University of Oxford, United Kingdom.

Kamila Kowalczyk

Referaty:

Sfilmuję ci bajeczkę… pornoadaptacje tradycyjnych bajek i baśni, konferencja „Bękarty X Muzy – filmowe adaptacje materiałów nieliterackich”,  Wrocław 12–14 kwietnia 2013.

Diabły i demony na ilustracjach w polskiej literaturze fantastycznej”, konferencja „I Zlot Młodych Kulturoznawców”, Wrocław 24–25 maja 2013.

Po komicznej i frywolnej stronie mocy – Star Wars XXX jako erotyczna parodia Star Wars: A New Hope, konferencja „Kultura Gwiezdnych wojen, Wrocław 27–29 września 2013.

Szymon Makuch

Publikacje:

Postać Żyda Wiecznego Tułacza i jej modyfikacje w wybranych dziełach XVIII i XIX wieku, „Literatura i Kultura Popularna” 2012, t. XVIII, red. Anna Gemra, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 41–54

Między nauką a popkulturą. Funkcjonowanie pojęcia nieśmiertelności w internecie [w:] Związki i rozwiązki : relacje kultury i literatury popularnej ze starymi i nowymi mediami, pod red. Anny Gemry i Haliny Kubickiej, Wrocław 2012, Pracownia Literatury i Kultury Popularnej oraz Nowych Mediów Uniwersytet Wrocławski, s. 217–226

Referaty:

Prawo autorskie – od narzędzia władzy do wroga publicznego, konferencja Cthulhu na prezydenta. Między władzą a popkulturą, Wrocław 24-26 listopada 2012 r.

„The Onion Movie” – na granicy pastiszu i adaptacji filmowej,  konferencja Bękarty X Muzy. Filmowe adaptacje materiałów nieliterackich, Wrocław 12-14 kwietnia 2013 r.

Chłodem w śmierć? Krionika i jej wpływ na współczesną kulturę, Zlot Młodych Kulturoznawców, Wrocław 24-26 maja 2013

Dorota Ucherek

Publikacje:

„Absolutnie klasyczne, absolutnie kanoniczne i absolutnie anachroniczne”? Postacie władające magią w najnowszej literaturze i serialu fantasy, [w:] Związki i rozwiązki. Relacje kultury i literatury popularnej ze starymi i nowymi mediami, red. A. Gemra, H. Kubicka, Wrocław 2013, s. 337–352

Referaty:

Od Sarumana do Trymona. Moce magiczne a żądza władzy w literaturze fantasy, konferencja „Cthulhu na prezydenta. Między władzą a popkulturą”, Wrocław, 24–25 listopada 2012;

Bękart, który przerósł ojca. Mechanizmy adaptacji i kreacji w filmie „The Fall” Tarsema Singha, konferencja „Bękarty X Muzy – filmowe adaptacje materiałów nieliterackich”, Wrocław, 12–14 kwietnia 2013

Magia i miecz, Moc i miecz świetlny. Sposoby wykorzystywania konwencji fantasy w space operach, konferencja „Kultura Gwiezdnych Wojen”, Wrocław, 27–29 września 2013.

Michał Wolski

Publikacje:

Inkarnacje Wiecznego Łowcy, czyli rzecz o wampirach w multiwersum Marvela [w:] Związki i rozwiązki. Relacje kultury i literatury popularnej ze starymi i nowymi mediami, red. A. Gemra, H. Kubicka, Wrocław 2012, s. 377-393.

Przeznaczenie, pokusa, przekleństwo… (Nie)przemijanie w filmie wampirycznym przełomu XX i XXI wieku, „Studia Filmoznawcze” (2013) nr 34, s. 71-86.

Kino Nowej Przygody, red. J. Szyłak, Gdańsk 2011. Rec. Michał Wolski, Arkana Nowej Przygody, , „Studia Filmoznawcze” (2013) nr 34, s. 104, s. 255-260.

Referaty:

Ultimate Marvel – komiksowa dystopia jako komentarz polityczny, „Cthulhu na prezydenta. Między władzą a popkulturą”, Wrocław 24–25 listopada 2012.

Konwencja to nie wszystko. Strategie przenoszenia komiksów na ekran na przykładzie filmów Marvela, Bękarty X Muzy. Filmowe adaptacje materiałów nieliterackich, Wrocław 12-14 kwietnia 2013.

W stronę wirtualnych narracji. Strategie adaptacji gier RPG na cRPG na przykładzie Knights of the Old Republic i Vampire: the Masquerade – Bloodlines, Kultura Gier Komputerowych, Łódź 18-19 maja 2013.

Gwiezdnowojenna tematologia, czyli zasady kreowania Rozszerzonego Wszechświata, Kultura Gwiezdnych Wojen, Wrocław 27-29 września 2013.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *