Nadchodząca premiera Spectre, kolejnego filmu o Jamesie Bondzie, stanowi doskonałą okazję do przyjrzenia się bondowskiej marce z perspektywy naukowej. Już 20 i 21 listopada zapraszamy do Wrocławia na ogólnopolską konferencję naukową James Bond nie umiera nigdy. Wstęp dla słuchaczy – wolny.
W trakcie swej kariery tajny agent Jej Królewskiej Mości bywał zmorą komunistycznych dyktatorów, medialnych potentatów i cyberterrorystów, ewoluując przy okazji od statusu seksistowskiego macho do roli emocjonalnego i refleksyjnego wrażliwca. Zmienia się świat, zmienia się agent 007 – można by rzec – lecz jedno nie ulega zmianie. Opowieści o Bondzie wciąż pozostają, jak zauważył swego czasu Umberto Eco, dokładnie rozplanowaną partią szachów, w ramach której pojawiają się nowe figury, lecz ich ruchy i funkcje są z góry określone. Zapraszamy zatem do refleksji na temat zmiennego, a jednak konserwatywnego pod kątem narracyjnym, świata Jamesa Bonda.
20 i 21 listopada zapraszamy do wrocławskiego klubu dyskusyjnego CaféTHEA (Przejście Żelaźnicze). Podczas dwudniowych obrad wysłuchamy ponad dwudziestu referatów poświęconych różnym obliczom Jamesa Bonda. Wystąpienia dotyczyć będą m.in. języka Jamesa Bonda; ewolucji czołówek bondowskich filmów; najnowszych powieści kontynuatorów Fleminga czy włoskich, francuskich i polskich produkcji inspirowanych przygodami brytyjskiego agenta.
Program
Piątek
11.00–12.10
mgr Radosław Pisula (UO), Ninja, voodoo i podbój kosmosu. Seria o przygodach Jamesa Bonda jako adaptacja kulturowych fascynacji
mgr Julian Jeliński (UWr), Shaft nie miał gadżetów – w poszukiwaniu czarnego Jamesa Bonda
12.10–13.40
dr hab. Piotr Mamet (AJD), Język Jamesa Bonda
mgr Stanisław Dunin-Wilczyński (KUL), Świat to za mało. Stawka i konflikt jako mechanizmy budowania suspensu w filmach o Jamesie Bondzie
Mikołaj Borkowski (UJ), Imaginarium Jamesa Bonda
13.40–15.30
dr Tomasz Żaglewski (UAM), Licencja na adaptowanie: o specyfice komiksowej wersji Casino Royale
mgr Adam Flamma (UWr), Adaptacje bez historii? O egranizacjach i inspiracjach Jamesem Bondem w grach wideo
mgr Joanna Sikorska (UAM), Filmowy charakter gier o Jamesie Bondzie na przykładzie 007: Blood Stone oraz Quantum of Solace
mgr Magda Ciereszko (UW), Czy to James Bond jest marką, czy marki chcą być jak James Bond? Jawne związki tajnego agenta Jej Królewskiej Mości i marketingu
15.30–17.00
mgr Diana Dąbrowska (UŁ), Agent 007 po włosku, czyli Bond, spaghetti i mandolina
mgr Tomasz Rachwald (UJ), Epitafium na czasy przejściowe. Living Daylights i źródła porażki Timothy’ego Daltona
mgr Karolina Baraniak, Superbohater XXI wieku czy tradycjonalista? James Bond w ujęciu Jeffery’a Deavera i Williama Boyda
Wydarzenia towarzyszące konferencji:
17.00 – spotkanie z Michałem Grześkiem, autorem książki „James Bond. Szpieg, którego kochamy” (Tajne Komplety, Przejście Garncarskie 2)
18.30 – prelekcja i pokaz filmu „Żyj i pozwól umrzeć” (American Corner, Rynek 58)
Szczegóły tutaj.
Sobota
11.00–12.30
mgr Robert Dudziński (UWr), Na tropie organizacji W. Bondowskie inspiracje w serialu Życie na gorąco
mgr Piotr Czerkawski (UWr), Czerwone wino zamiast martini, czyli francuskie wariacje na temat filmowych przygód Jamesa Bonda
Michał Jadczyk (UWr), „Nobody Does It Better”. O wizualnej i audialnej specyfice czołówek filmów o przygodach Jamesa Bonda
12.30–14.00
mgr inż. arch. Marta Weronika Buczkowska (PUT), Dlaczego czarne charaktery kochają modernizm – architektura w filmach o Jamesie Bondzie
mgr Marta Cebera (UG), Zapomniany i niedoceniony? George Lazenby w tajnej służbie Jej Królewskiej Mości
Wojciech Bańczyk (UJ), 007 jest tylko jeden – o ochronie kombinacji cyfr w prawie własności intelektualnej
14.00–15.30
mgr Mateusz Żebrowski (UŁ), Baśń o Jamesie sierocie, czyli Skyfall jako baśń filmowa
mgr Magdalena Kolańska (KUL), James Bond jako marka – wyznaczniki osobowościowe oraz zależności z innymi produktami
Jakub Dylewski, Seksualne fantazje Jamesa Bonda, czyli jak to się robi Secret Service. Obraz seksu i seksualności w filmach o agencie 007
mgr Anna Zalewska (UW), A gdyby James Bond był kobietą…