W Bibliotece Trickstera ukazał się dziesiąty tom poświęcony kulturze popularnej. W „Gigantach popkultury” znalazły się teksty badaczy skupiających się m.in. na fenomenie Batmana w różnych mediach czy różnych aspektach recepcji „Gwiezdnych Wojen”. Publikację można pobrać za darmo z naszej strony.
„Giganci popkultury” to dzieła kultury popularnej mogące uchodzić za swego rodzaju klasykę, rozpoznawalne powszechnie i na pierwszy rzut oka, a przez to otwarte na różne sposoby odbioru. Badacze, których teksty złożyły się na ten tom, skupili się przede wszystkim na czterech fenomenach: postaci Batmana w różnych mediach, filmowi Top Gun (a przez jego pryzmat kinu amerykańskiemu lat 80.) systemom rozrywkowym osadzonym w settingach Dungeons & Dragons oraz różnych aspektach recepcji fenomenu „Gwiezdnych Wojen”.
Publikację tworzą materiały z trzech konferencji naukowych: „Kultury Gwiezdnych Wojen”, „75 lat Batmana” oraz „Ikon popkultury”. Znaleźć w niej można m.in. analizę problemów rasowych poruszanych przez filmowe „Gwiezdne Wojny” czy zestawienie charakterystyk Drizzta Do’Urdena i Raistlina Majere – dwóch najbardziej znanych bohaterów powieści z cyklów „Zapomniane Krainy” i „Dragonlance”. Autorzy tekstów analizują także gry o Batmanie z serii LEGO i przyglądają się funkcjonowaniu tego superbohatera we współczesnej poezji. – Mimo pewnej rozbieżności tematycznej wszystkie zawarte w tomie artykuły łączy przede wszystkim próba innowacyjnego podejścia do klasyki kultury popularnej – podkreślają redaktorzy tomu, tricksterzy Julian Jeliński, Radosław Pisula i Michał Wolski.
„Giganci popkultury” są dziesiątym tomem udostępnianym czytelnikom przez Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej Trickster. Recenzji naukowej publikacji podjęli się dr hab. Adam Mazurkiewicz z Uniwersytetu Łódzkiego oraz dr Tomasz Żaglewski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Publikację można pobrać TUTAJ.
Zachęcamy także do lektury innych tomów wydanych przez Stowarzyszenie Trickster:
– „Wybory popkultury. Relacje kultury popularnej z polityką, ideologią i społeczeństwem”,
– „Bękarty X muzy. Filmowe adaptacje materiałów nieliterackich”,
– „Wiedźmin – bohater masowej wyobraźni”,
– „Wiedźmin – polski fenomen popkultury”,
– „Ukraina: narracje, języki, historie”,
– „Groza w kulturze polskiej”,
– „Gry fabularne. Kultura – praktyki – konteksty”
oraz publikacji członków stowarzyszenia, które udostępniamy na naszej stronie internetowej:
– M. Wolski, „Wampir: wiwisekcja. Wyobrażenia krwiopijców we współczesnej kulturze”,
– D. Głownia, „Sześć widoków na kinematografię japońską”.