W imieniu Koła Naukowego Badaczy Popkultury „Trickster” oraz Koła Naukowego Doktorantów przy Studiach Nauk o Kulturze mamy przyjemność zaprosić Państwa do Wrocławia na interdyscyplinarną konferencję naukową „Bękarty X muzy – filmowe adaptacje materiałów nieliterackich”.
Opis konferencji:
Refleksja nad procesem i mechanizmami ekranizacji filmowej należy do klasycznych tematów badań filmoznawczych i, zwłaszcza w ostatnim czasie, jest często podejmowana na polskim gruncie. Konferencja „Bękarty X muzy” ma na celu uzupełnienie tych badań o temat do tej pory niepodejmowany, tj. o coraz częściej funkcjonujące w kinie i cieszące się nierzadko znaczną popularnością adaptacje materiałów nieliterackich: komiksów, gier komputerowych, zabawek, dzieł plastycznych. Te, znajdujące się często w samym sercu głównonurtowego kina hollywoodzkiego, produkcje przejawiają wartą opisania specyfikę formy, treści i samego procesu adaptacyjnego. Wymagają też specyficznego zestawu kompetencji odbiorczych, opartych na różnopoziomowej znajomości materiałów adaptowanych, którego analiza może się okazać istotnym przyczynkiem do zrozumienia współczesnej kultury popularnej.
Do udziału w konferencji zapraszamy studentów, doktorantów i młodych pracowników nauki reprezentujących takie dyscypliny, jak: filmoznawstwo, kulturoznawstwo, antropologia i socjologia kultury współczesnej, literaturoznawstwo.
- Termin: 12–13 kwietnia 2013 r.
- Miejsce: Instytut Filologii Polskiej UWr.
- Organizacja: Koło Naukowe Doktorantów przy Studium Nauk o Kulturze, Doktoranckie Koło Naukowe Badaczy Popkultury „Trickster”, Studenckie Koło Naukowe Badaczy Popkultury „Trickster”.
- Opiekun naukowy konferencji: prof. Anna Gemra.
- Opłata konferencyjna: 50 zł.
- Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut.
- Zgłoszenia: do 10 marca 2013 r. za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.
- Kontakt: bekarty.konferencja@gmail.com
- Strona www: http://bekartyxmuzy.wordpress.com
- Fanpage konferencji na Facebooku: https://www.facebook.com/BekartyXMuzy
Proponowane zagadnienia:
- Historia i współczesność adaptacji komiksowych.
- Czy istnieje film komiksowy? – adaptacja formy obok adaptacji treści.
- Superbohater na ekranie.
- Twórcy komiksowi jako twórcy filmowi.
- Kompetencje widza i konieczność (?) znajomości materiału pierwotnego.
- Od interaktywności do liniowości – gradaptacja jako wyzwanie adaptacyjne.
- Inspiracje grami komputerowymi we współczesnym kinie hollywoodzkim.
- Gry fabularne i planszowe w kinie i telewizji – adaptacje i inspiracje.
- Pełnometrażowe reklamy? – seriale telewizyjne i filmy oparte o serie zabawek.
- Uruchomione obrazy – ekranizacje sztuk plastycznych.
- Kolejne cegły w murze – filmowe wizualizacje muzyki.
- Recepcja adaptacji w środowiskach fanów pierwowzoru i w głównym nurcie.
- Od mitu do legendy miejskiej – adaptacje literatury oralnej.
- Kierunek ten sam, zwrot przeciwny – adaptacje filmów na język innych mediów.