Zarząd
Katarzyna Jewtuch – kulturoznawczyni, specjalistka od porno. Doktorantka Studiów Nauk o Kulturze, autorka pracy magisterskiej o związkach popkultury i pornografii. Interesuje ją wszystko, co związane z seksem – z naukowego punktu widzenia oczywiście. Działa w inicjatywie badawczej „Humanistyczne Wizje Erotyki”. Kiedy nie śledzi statystyk Porn.hub, czas najchętniej spędza na końskim grzbiecie. Żart o śmierci carycy Katarzyny II już dawno przestał ją bawić.
Członkowie
Natalia Dmitruk – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studiów podyplomowych „Przygotowanie do zawodu nauczyciela”. Aktualnie doktorantka Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Przygotowuje rozprawę doktorską dotyczącą cyborga w komiksie, animacji i literaturze japońskiej. Jej naukowe zainteresowania oscylują wokół modyfikacji technologicznych ludzkiego ciała, różnic między androidem i biologiczno-technologiczną hybrydą, a także problemem tożsamości w przedstawieniach społeczeństwa posthumanistycznego. Nienaukowo zaczytuje się komiksami wszelakimi, literaturą fantastyczną oraz demonami w literaturze japońskiej. W wolnych chwilach tresuje szczury i stawia pierwsze kroki jako cosplayerka.
Przemysław Dudziński (1982-2014) – był absolwentem Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmował się historią kina popularnego w kontekstach historii kultury i życia codziennego, w tym szczególnie: kinem japońskim i amerykańskim, kinem doby PRL-u, refleksją nad kinem gatunków, historią kina grozy, problematyką adaptacji filmowej, metodologiami badania filmu jako artefaktu kultury i propedeutyką historii filmu. Był doktorantem Studiów Nauk o Kulturze Uniwersytetu Wrocławskiego, przygotowywał pracę pt. Reżimy wyobraźni – wokół fantastyki filmowej w dobie PRL-u. Był sekretarzem redakcji interdyscyplinarnego czasopisma naukowego „Tematy z Szewskiej” i współtwórcą projektu Film–Kultura–Społeczeństwo. Prowadził stronę: http://weirdhumanities.pl.
Dawid Głownia – doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Miłośnik kinematografii japońskiej, smakosz produkcji post-apokaliptycznych, apologeta kina klasy B i C. Zajmuje się historią kina japońskiego, głównie w kontekście jego relacji do szerszych procesów społeczno-politycznych, marginalnymi obszarami kina gatunków oraz socjologią (pop)kultury. Twierdzi, że aby pisać o kinie, właściwie nie trzeba zbyt wielu filmów oglądać, bo w przypadku japońskich melodramatów z lat 20. ważniejsze od ich fabuł jest to, czy w XVIII w. kobiety mogły dziedziczyć i jaki był niegdyś w Tokio stosunek cen biletów do kina do średnich zarobków robotników dniówkowych. Pytany, czy naprawdę tak uważa, unika odpowiedzi, przebąkując pod nosem coś o Thomasie Elsaesserze. Od lat toczy ze światem zawzięty bój o uznanie Rutgera Hauera za najwybitniejszego aktora XX w. (na razie przegrywa). Prowadzi bloga, którego prawie nie aktualizuje, odkąd okrył ideę facebookowego fanpejdża.
Adam Flamma – absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się szeroko rozumianą problematyką kultury popularnej oraz nowych mediów ze szczególnym uwzględnieniem gier wideo. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat wizerunku kobiet w popularnych grach wideo. Naukowo interesuje się relacją między mediami, historią gier wideo oraz wszystkim, co wiąże się z „Wiedźminem”. Współtworzy projekt Polskie Gry Wideo. Nienaukowo interesuje się dziennikarstwem, które czasami uprawia, psychologią sportu, futbolem i wszystkim, co wiąże się z kulturą Finlandii. W czasie wolnym cierpi na bezsenność z powodu natłoku pomysłów, które trzeba zrealizować. Bloguje na stronie: www.grymojegozycia.blogspot.com.
Dawid Junke – absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim i stypendysta Uniwersytetu Chapmana w Kalifornii. Obecnie doktorant Studiów Nauk o Kulturze na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie przygotowuje rozprawę na temat wątków religijnych w popularnych filmach i serialach amerykańskich. Wolne chwile spędza przed różnego rodzaju ekranami, zapoznając się z najnowszymi wytworami popkultury i śledząc rozgrywki piłkarskie.
Natalia Kościńska – doktorantka w Instytucie Filologii Polskiej UWr. Napisała i obroniła pracę magisterską o motywach demonicznych w tekstach polskich piosenek folkowych. Interesuje się polskim folklorem i sposobami jego wykorzystywania w popkulturze. Współpracowała z czasopismem „Coś Na Progu”, publikując artykuły o słowiańskiej demonologii. Zajmują ją także zagadnienia związane z kobiecością i feminizmem. Słucha ukraińskiej muzyki, o której wypowiadała się w audycji „Kozacka Nuta” na antenie studenckiej rozgłośni „Uniradio”. W wolnych chwilach bloguje (https://nataliakoscinska.wordpress.com/), haftuje krzyżykami i ogląda filmy o okrętach podwodnych.
Jakub Krogulec – doktorant Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, miłośnik literatury fantastycznonaukowej oraz gier komputerowych. Z pierwszego zamiłowania uczynił temat doktoratu, z drugiego sposób na życie. W wolnych chwilach poczytuje amerykańską fantasy i science fiction, a także nadrabia zaległości filmowe, których zawsze jest za dużo. Z radością i ferworem godnym Komandora Sheparda niesie pomoc zabłąkanym na uczelni doktorantom, zawsze pomoże, o każdej porze. Zawodowo tłumaczy, a jak już skończy, to najchętniej poleciałby w kosmos.
Iwona Morozow – absolwentka Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Wrocławskiego. Doktorantka Studiów Nauk o Kulturze Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach których przygotowuje pracę: Film społecznie zaangażowany. Antropologiczne refleksje i praktyka. Redaktorka interdyscyplinarnego czasopisma naukowego „Tematy z Szewskiej” oraz współtwórczyni projektu Film-Kultura-Społeczeństwo. Jej zainteresowania badawcze spotykają się na pograniczu filmoznawstwa i antropologii. Zajmują ją m.in.: wielokontekstowe studia nad kinem współczesnym (szczególnie amerykańskim i polskim), metodologia badań nad kulturą filmową, teoria i praktyka antropologicznego filmu dokumentalnego. Prywatnie oddana fanka science fiction, Monty Pythona i zbyt wielu seriali. W wolnych chwilach pływa, gra w koszykówkę oraz krytycznie rozczytuje się w teoriach spiskowych i ich odbiciach w popkulturze.
Radosław Pisula – redaktor, publicysta, tłumacz i doktorant Uniwersytetu Opolskiego. Prace dyplomowe poświęcił dorobkowi filmowemu Johna Woo i Johna Carpentera, a obecnie przygotowuje rozprawę doktorską na temat kina Waltera Hilla. Jego zainteresowania badawcze obejmują historię i społeczno-polityczne uwarunkowania amerykańskiego przemysłu filmowego, kino gatunków, azjatycką kinematografię, refleksję nad komiksem oraz inne zagadnienia związane z kulturą popularną. Jest Batmanem, ale się z tym nie obnosi.
Joanna Płoszaj – absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim (specjalność edytorska). Jej zainteresowania naukowe dotyczą kultury popularnej, ze szczególnym uwzględnieniem literatury fantastycznej i przygodowej. Obecnie przygotowuje pracę magisterską dotyczącą aspektu przygodowości w literaturze fantasy. Nienaukowo zajmuje się sztukami walki, ich kulturą oraz filozofią. Gdy czas na to pozwala, pakuje plecak i, korzystając z uprzejmości kierowców, podróżuje autostopem.
Łukasz Słoński – doktorant w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Opolskiego, gdzie przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą przestrzeni miejskiej w komiksie. Interesuje się twórczością Toda Browninga, francuskim teatrem Grand Guignol oraz popkulturowymi wizerunkami Kuby Rozpruwacza. Stały współpracownik czasopisma „Trans:wizje”. W czasie wolnym niszczy wzrok, grzebiąc w komiksowych zinach. Na bezludną wyspę zabrałby ze sobą Prosto z piekła.
Krzysztof Solarewicz – doktorant w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Badacz idei i wartości – obecnie tych leżących u podstaw wizji technologicznie uwarunkowanej przyszłości człowieka, w tekstach nauki i fantastyki naukowej. Rezultatem badań jest przygotowywana praca doktorska, autorskie konwersatorium Visions of the Future oraz wystąpienia konferencyjne w Dubrowniku, Oxfordzie, Pilznie, Poznaniu, Rzymie i (kilkukrotnie) we Wrocławiu. Redaktor współpracujący interdyscyplinarnego czasopisma naukowego „Tematy z Szewskiej”. W wolnych chwilach spaceruje, podróżuje oraz gra w gry. Dostępny na: wroc.academia.edu/KrzysztofSolarewicz.
Magdalena Szewerniak – doktorantka Studiów Nauk o Kulturze na Uniwersytecie Wrocławskim, absolwentka wrocławskiego kulturoznawstwa (specjalność „Kultura i media”). Przygotowuje pracę doktorską dotyczącą nostalgicznego wymiaru gier wideo. Jej zainteresowania naukowe to m.in.: gry komputerowe w perspektywie kulturoznawczej, zagadnienia kultury audiowizualnej i nowych mediów oraz problematyka doświadczenia i krajobrazu (szczególnie w grach komputerowych). W wolnych chwilach szyje asasyńskie stroje, rzeźbi miecze w styropianie, ogląda seriale o zombie i gra w gry komputerowe pod pretekstem prowadzenia badań naukowych. Uczestniczka projektu Polskie Gry Wideo.
Dorota Ucherek – absolwentka wrocławskiej polonistyki ze specjalnością edytorską. Do jej zainteresowań naukowych należą rozmaite aspekty kultury popularnej, zwłaszcza literatura fantasy, jej historia i typologia, a także folklorystyczne i literackie obrazy magii, antropologia kulturowa i poetyka kognitywna. Pracuje nad rozprawą doktorską dotyczącą postaci charakterystycznych dla konwencji fantasy. Zawodowo zajmuje się redakcją tekstu. W wolnych chwilach czyta nie tylko literaturę popularną oraz oddaje się pasji do kotów i do kultury japońskiej. W chwilach jeszcze wolniejszych – podróżuje.
Paweł Walentynowicz – student Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Naukowo interesuje się sposobami kreacji bohaterów, prowadzenia narracji oraz konstrukcji opowiadanych historii w tekstach kultury popularnej, z grami wideo, serialami telewizyjnymi, filmami animowanymi i kreskówkami na czele. W tych ostatnich ciekawią go też sposoby ukazywania procesu dojrzewania bohaterów i przedstawiania różnych wyobrażeń na temat dorosłości, które to analizuje z uczuciem nostalgii i rozrzewnieniem. Fan filmów w konwencji „znalezionej taśmy”, industrialu i memów z gier na platformę Steam.
Jakub Wieczorek – student Instytutu Filologii Angielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na specjalizacji tłumaczeniowej. Obecnie prowadzi badania na temat tłumaczeń w komiksie superbohaterskim. W wolnym czasie ogląda kreskówki, czyta komiksy, zastanawia się nad zakrzywieniami rzeczywistości bądź po prostu zajmuje się komentowaniem swojego otoczenia. Nie zawsze działa to tak, jak powinno.
Anna Natalia Wilk – absolwentka Instytutu Filologii Słowiańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Prowadzi badania naukowe poświęcone współczesnej rosyjskiej fantastyce grozy, głównie jej związkom z bestiariuszem słowiańskim i myśleniem magicznym. Interesuje się baśniami, legendami i mitami z różnych stron świata. Jest fanką Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, na rzecz którego pracowała przez wiele lat jako wolontariusz i obecnie prowadzi wykłady popularyzujące nauki humanistyczne. W wolnych chwilach lubi oglądać horrory poświęcone potworom, mniej znanym zachodniemu odbiorcy (jak dotąd jej „ulubienicą” jest japońska Kuchisake – onna), pisać felietony i opowiadania. Uwielbia także kolekcjonować lalki. Im dziwniejsze, tym lepiej.
Jakub Wilk – absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej (specjalizacja radiowo-telewizyjna) na Uniwersytecie Wrocławskim. Obecnie jest doktorantem na Wydziale Filologicznym UWr. Wśród jego zainteresowań badawczych znajdują się: analiza dyskursu, techniki przekazu w mediach elektronicznych, modele odbiorcy mediów masowych, teoria komunikacji oraz strategie komunikowania w radiu. Pełni funkcję redaktora naczelnego rozgłośni UWr „Uniradio”; ponadto jest realizatorem dźwięku, montażystą, autorem realizacji akustycznych audiobooków i słuchowisk. Stale współpracuje z Wydawnictwem Dobre Historie (od 2010) oraz studiem nagraniowym Tube Studio (od 2007). Pracuje w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej.
Anna Wróblewska – magistrantka, studentka filologii polskiej i socjologii w ramach Indywidualnych Studiach Międzyobszarowych Uniwersytetu Śląskiego. Do jej zainteresowań naukowych należą socjologia literatury oraz teoria adaptacji, w ramach których bada fenomeny kultury popularnej. W wolnym czasie czyta, ogląda seriale, a w wakacje nadrabia swoje zaległości w dziedzinie planszówek oraz gier video. Szczególnym sentymentem darzy XIX wiek, ponieważ to on dał światu Jane Austen, Sherlocka Holmesa oraz powieść rosyjską.
Agata Hryceniak
Jarosław Rejniak
Ewelina Dratkiewicz
Alicja Cimała
Karolina Zwierzyńska