Chrześcijaństwo w popkulturze

Przez wieki chrześcijaństwo stanowiło fundament kultury zachodniego świata, wpływając na każdy aspekt życia społecznego, w tym także sztukę. Zdecydowana większość tworów kultury przez setki lat miała charakter religijny lub wykorzystywała symbolikę i motywy religijne. Zważywszy zatem na ogromną rolę, jaką chrześcijaństwo odegrało i po dziś dzień odgrywa w życiu milionów ludzi, nie jest zaskoczeniem, że w istotny sposób wpływa również na kulturę popularną.

Inspiracje chrześcijaństwem w rozmaitych wytworach popkultury stanowić mogą niemal niewyczerpane źródło naukowej refleksji. Elementy religijne badacz kultury popularnej odnajdzie na każdym kroku swych poszukiwań – począwszy od filmów kinowych, przez literaturę piękną, literaturę faktu, programy telewizyjne, reklamy, wideokazania, sklepy odzieżowe i zespoły muzyczne, a skończywszy na zasobach internetu.

Ogrom materiału i pytań badawczych jest zasadniczą przyczyną, dla której Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” podjęło się organizacji konferencji naukowej „Chrześcijaństwo w popkulturze”, mającej na celu zainicjowanie refleksji badawczej nad skomplikowanym i wieloaspektowym zagadnieniem, jakim jest obecność motywów i treści chrześcijańskich w kulturze popularnej. Do udziału zapraszamy wszystkich zainteresowanych, w szczególności kulturoznawców, antropologów kultury, teologów, socjologów, filozofów, literaturoznawców, filmoznawców i historyków.

Proponowane obszary namysłu:

  •         Filmowe ekranizacje opowieści biblijnych na przestrzeni lat (od „10 przykazań” po „Exodus: Bogowie i królowie”);
  •         Chrześcijaństwo jako towar: religia w reklamie, odzież religijna, dewocjonalia;
  •         Religijne elementy w muzyce popularnej (od symboliki wizualnej po muzykę ewangelizacyjną);
  •         Mitologia chrześcijańska w literaturze (od Fiodora Dostojewskiego po C. S. Lewisa);
  •         Reinterpretując Biblię – popkulturowe adaptacje i parafrazy historii biblijnych;
  •         Chrystus jako ikona popkultury;
  •         Przemiany sposobów przedstawiania treści chrześcijańskich we współczesnych mediach;
  •         Popkulturowa ewangelizacja (religijne kanały telewizyjne, teleewangeliści, wykorzystanie internetu);
  •         Chrześcijaństwo wobec popkultury (teologiczna krytyka mediów, ocena popkultury przez dogmatykę chrześcijańską);
  •         Inkorporacja chrześcijaństwa do świata gier;
  •         Biblia tematem żartów – parodie, bluźnierstwa, absurdy;
  •         Japoński Jezus – chrześcijaństwo wobec globalizacji;
  •         Czy popkultura jest „heretycka”? Kontrowersje towarzyszące ukazywaniu motywów chrześcijańskich w popkulturze;
  •         Popkulturowa krytyka chrześcijaństwa (od „Boga Urojonego” po serial „Family Guy”);
  •         Chrześcijaństwo w polskiej kulturze masowej;
  •         Biblia z obrazkami – teologia skierowana do najmłodszych;

Termin: 11–12 grudnia 2015

Miejsce: CaféTHEA (Instytut im. Jerzego Grotowskiego), Przejście Żelaźnicze 4, Wrocław

Opłata konferencyjna: 150 zł (w cenie m.in. koszt materiałów konferencyjnych, przerw kawowych i publikacji pokonferencyjnej; uczestnicy konferencji mają ponadto zniżkę 10% w restauracji Vega). Termin wpłaty: do 20 listopada 2015r.

Zgłoszenia: do 1 listopada 2015 za pomocą formularza zgłoszeniowego

Decyzja o przyjęciu na konferencję: do 15 listopada 2015

Kontakt: julian.jelinski@tricksterzy.pl

Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut

Uprzejmie prosimy o wygłoszenie, a nie odczytanie wystąpienia (mile widziana prezentacja multimedialna), punktualne przybycie i o udział w pozostałych panelach konferencji.

Wstęp dla słuchaczy – bezpłatny