Przez wieki chrześcijaństwo stanowiło fundament kultury zachodniego świata, wpływając na każdy aspekt życia społecznego, w tym także sztukę. Zdecydowana większość tworów kultury przez setki lat miała charakter religijny lub wykorzystywała symbolikę i motywy religijne. Zważywszy zatem na ogromną rolę, jaką chrześcijaństwo odegrało i po dziś dzień odgrywa w życiu milionów ludzi, nie jest zaskoczeniem, że w istotny sposób wpływa również na kulturę popularną.
Inspiracje chrześcijaństwem w rozmaitych wytworach popkultury stanowić mogą niemal niewyczerpane źródło naukowej refleksji. Elementy religijne badacz kultury popularnej odnajdzie na każdym kroku swych poszukiwań – począwszy od filmów kinowych, przez literaturę piękną, literaturę faktu, programy telewizyjne, reklamy, wideokazania, sklepy odzieżowe i zespoły muzyczne, a skończywszy na zasobach internetu.
Ogrom materiału i pytań badawczych jest zasadniczą przyczyną, dla której Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej „Trickster” podjęło się organizacji konferencji naukowej „Chrześcijaństwo w popkulturze”, mającej na celu zainicjowanie refleksji badawczej nad skomplikowanym i wieloaspektowym zagadnieniem, jakim jest obecność motywów i treści chrześcijańskich w kulturze popularnej. Do udziału zapraszamy wszystkich zainteresowanych, w szczególności kulturoznawców, antropologów kultury, teologów, socjologów, filozofów, literaturoznawców, filmoznawców i historyków.
Proponowane obszary namysłu:
- Filmowe ekranizacje opowieści biblijnych na przestrzeni lat (od „10 przykazań” po „Exodus: Bogowie i królowie”);
- Chrześcijaństwo jako towar: religia w reklamie, odzież religijna, dewocjonalia;
- Religijne elementy w muzyce popularnej (od symboliki wizualnej po muzykę ewangelizacyjną);
- Mitologia chrześcijańska w literaturze (od Fiodora Dostojewskiego po C. S. Lewisa);
- Reinterpretując Biblię – popkulturowe adaptacje i parafrazy historii biblijnych;
- Chrystus jako ikona popkultury;
- Przemiany sposobów przedstawiania treści chrześcijańskich we współczesnych mediach;
- Popkulturowa ewangelizacja (religijne kanały telewizyjne, teleewangeliści, wykorzystanie internetu);
- Chrześcijaństwo wobec popkultury (teologiczna krytyka mediów, ocena popkultury przez dogmatykę chrześcijańską);
- Inkorporacja chrześcijaństwa do świata gier;
- Biblia tematem żartów – parodie, bluźnierstwa, absurdy;
- Japoński Jezus – chrześcijaństwo wobec globalizacji;
- Czy popkultura jest „heretycka”? Kontrowersje towarzyszące ukazywaniu motywów chrześcijańskich w popkulturze;
- Popkulturowa krytyka chrześcijaństwa (od „Boga Urojonego” po serial „Family Guy”);
- Chrześcijaństwo w polskiej kulturze masowej;
- Biblia z obrazkami – teologia skierowana do najmłodszych;
Termin: 11–12 grudnia 2015
Miejsce: CaféTHEA (Instytut im. Jerzego Grotowskiego), Przejście Żelaźnicze 4, Wrocław
Opłata konferencyjna: 150 zł (w cenie m.in. koszt materiałów konferencyjnych, przerw kawowych i publikacji pokonferencyjnej; uczestnicy konferencji mają ponadto zniżkę 10% w restauracji Vega). Termin wpłaty: do 20 listopada 2015r.
Zgłoszenia: do 1 listopada 2015 za pomocą formularza zgłoszeniowego
Decyzja o przyjęciu na konferencję: do 15 listopada 2015
Kontakt: julian.jelinski@tricksterzy.pl
Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut
Uprzejmie prosimy o wygłoszenie, a nie odczytanie wystąpienia (mile widziana prezentacja multimedialna), punktualne przybycie i o udział w pozostałych panelach konferencji.
Wstęp dla słuchaczy – bezpłatny