W 2014 roku mija 40 lat od premiery pierwszej i, z wielu względów do dziś najważniejszej, gry fabularnej Dungeons & Dragons autorstwa Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona. W ciągu tego czasu gry fabularne stały się jednym z istotnych mediów popkultury współczesnej, zgromadziły rzesze wiernych fanów, wytworzyły rozbudowany i wyspecjalizowany rynek we wszystkich miejscach, do których dotarły. Mimo to nie doczekały się one wciąż – szczególnie na polskim gruncie – wystarczającej atencji ze strony badaczy (pop)kultury współczesnej. Cenna książka Jerzego Zygmunta Szei Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej nie otworzyła niestety wielowymiarowej debaty nad zjawiskiem, które pozostaje w tej chwili przedmiotem odseparowanych od siebie prób badawczych różnych dyscyplin.
W tej sytuacji chcemy skorzystać z okazji i dać możliwość spotkania oraz wymiany doświadczeń badaczy reprezentujących różne dyscypliny, a także zainteresowanych badaniami nad grami fabularnymi. Ponadto jest to szansa, aby dać okazję do wymiany doświadczeń, konfrontacji metodologii i optyk badawczych, dzięki którym wyłonić by się mogło skonsolidowane środowisko badaczy interesującej nas tematyki.
Do udziału w konferencji zapraszamy więc przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych: ludologów, filologów, antropologów, socjologów, kulturoznawców, historyków, medioznawców, ekonomistów.
Szczególnie interesują nas następujące zagadnienia:
- Metodologia badań nad grami fabularnymi
- World building w grach fabularnych
- Historia RPG (zarówno w aspekcie globalnym, jak i lokalnym, a szczególnie polskim)
- Socjologia, historia i antropologia środowisk fanowskich
- Przemiany rynku dystrybucji gier fabularnych
- Gry fabularne w optyce pedagogiki i psychologii
- Modele rozgrywki
- Motyw gier RPG w popkulturze
- Gry fabularne w dyskursie publicznym
- Adaptacje gier fabularnych w innych mediach
- Mechanizmy tworzenia cRPG – gier komputerowych opartych o gry fabularne
- Zjawisko LARP-ów
- Adaptacje istotnych tekstów popkultury w materii gier fabularnych
- Wpływ gatunków i konwencji popkulturowych na gry fabularne
Termin: 23–24.01.2015
Miejsce: CafeTHEA, Przejście Żelaźnicze 4, Wrocław
Zgłoszenia do 4.01.2015 za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego
Planowana opłata konferencyjna: 100 zł
Kontakt: stowarzyszenie@tricksterzy.pl
Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut