Geralt z Rivii jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych postaci współczesnej polskiej popkultury. Nic zatem dziwnego, że pierwowzór powieściowy doczekał się wielu adaptacji – tak powstały komiksy, film, serial, gry fabularne oraz gry komputerowe. To zwłaszcza te ostatnie uczyniły z Białego Wilka bohatera powszechnie znanego na całym świecie, w tym również w krajach, do których cykl powieści o wiedźminie jeszcze nie dotarł. Wszystkie te wcielenia słynnego zabójcy potworów powodują, że można tę postać rozpatrywać w kategorii fenomenu kultury popularnej. Fenomenu, który szybko zdobył uznanie w Europie i poza nią, a obecnie staje się formą inspiracji dla twórców różnych dziedzin sztuki z wielu krajów.
Geralt z Rivii stanowi również doskonały przykład efektywnej i efektownej promocji produktu polskiej kultury popularnej – promocji, która w wielu aspektach okazała się (i nadal okazuje) pionierska w światowym marketingu. Dlatego też fenomenowi wiedźmina i wszystkiemu, co wiąże się z tym uniwersum, należy przyjrzeć się w sposób interdyscyplinarny. Interesuje nas zarówno analiza poszczególnych tekstów, jak i związków między nimi, stosowanej w ich promocji strategii marketingowej oraz ich recepcji (zwłaszcza zaś – recepcji zagranicznej). Chcielibyśmy podjąć próbę całościowego opisania marki, wskazania na mechanizmy nią rządzące i decydujące o tym, że w warunkach, w których globalna popkultura zdominowana jest przez produkty amerykańskie, produkt polski osiąga tak duży sukces.
Do udziału w konferencji zapraszamy studentów, doktorantów i pracowników nauki reprezentujących takie dyscypliny, jak literaturoznawstwo, kulturoznawstwo, antropologia, socjologia, filmoznawstwo, marketing, ekonomia czy ludologia.
Proponowane zagadnienia:
- literackie strategie kreowania uniwersum wiedźmina;
- Geralt z Rivii jako bohater fantasy;
- wiedźmin na polskim i światowym rynku książki;
- wiedźmińska kultura konwergencji;
- adaptacje prozy Sapkowskiego na języki różnych mediów (gry komputerowe, film, komiksy, gry fabularne);
- źródła sukcesów i porażek wiedźmińskiej franczyzy;
- recepcja polska i zagraniczna;
- wiedźmińska kultura fanowska;
- strategie promocyjne cyklu powieści i jego adaptacji;
- wiedźmin a specyfika polskiej popkultury
- wpływ wiedźmina na krajobraz polskiej literatury fantastycznej;
- przekłady powieści o wiedźminie w perspektywie translatologicznej i komparatystycznej;
- przodkowie Geralta z Rivii – inspiracje twórców różnych wizerunków wiedźmina;
- parodie, pastisze, nawiązania do uniwersum wiedźmina;
- płeć, erotyka i seks w powieści i jej adaptacjach;
- perspektywy dalszego rozwoju franczyzy;
- pozawiedźmińska twórczość Andrzeja Sapkowskiego.
Termin: 17-18 października 2014 r.
Miejsce: CaféTHEA (Instytut im. Jerzego Grotowskiego), Przejście Żelaźnicze 4, Wrocław
Rada naukowa konferencji: dr hab. Anna Gemra, prof. UWr, dr hab. Bogdan Trocha, prof. UZ, dr Tomasz Z. Majkowski (UJ)
Organizacja: Adam Flamma (przewodniczący komitetu organizacyjnego), Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej “Trickster”, CaféTHEA.
Opłata konferencyjna: 100 zł (koszt materiałów konferencyjnych, przerw kawowych i publikacji pokonferencyjnej).
Zgłoszenia: do 21 września 2014 r. za pomocą formularza
Kontakt: stowarzyszenie@tricksterzy.pl
Przewidywany czas wystąpienia: 20 minut
Języki konferencji: polski, angielski, rosyjski
Uprzejmie prosimy o wygłoszenie, a nie odczytanie wystąpienia (mile widziana prezentacja multimedialna), punktualne przybycie i o udział w pozostałych panelach konferencji.
Zaproszenie w formacie pdf: język polski, english
Witam,
Czy liczba miejsc jest ograniczona? Kiedy wpłaca się wejściówkę (na miejscu czy wcześniej przelewem)?
W jakich godzinach odbędzie się konferencja (czy w piątęk warto np. brać urlop)?
Pozdrawiam
Witam,
jeśli jest Pan zainteresowany wysłuchaniem referatów, to:
-nie pobieramy opłaty, wstęp jest wolny
-liczba miejsc jest ograniczona jedynie rozmiarem sali
-zwyczajowo zaczynamy każdy dzień konferencji około godziny 10. Dokładny plan zostaje ustalony i podany do wiadomości ok 2 tygodni przed konferencją.
Jeśli natomiast jest Pan zainteresowany wygłoszeniem referatu:
-liczba miejsc jest oczywiście ograniczona. Przewidujemy 24 do 30 referatów
-opłata konferencyjna wpłacana jest przelewem na konto najpóźniej kilka dni przed konferencją. Stosowną informację otrzymają osoby przyjęte
pozdrawiam
Witam,
Czy konferencja będzie podsumowana za pomocą jakiejś publikacji, slajdów?
Pozdrawiam