Jakie refleksje wywoła wirtualny spacer po Wrocławiu, jeśli wyczuli się spojrzenie na te elementy, które powszechnie uważamy za nieestetyczne, a nawet wandalistyczne? Czy szpetne tagi, nachalne wlepki, nieudolne graficznie i typograficznie szyldy zawsze tylko zanieczyszczają przestrzeń miejską? A może zależy to od kontekstu, od okoliczności? I przede wszystkim: może niesie potencjał, by stać się punktem wyjścia do działań twórczych?
Na te pytania starały się odpowiedzieć studentki Katedry Mediacji Sztuki Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta i adeptki edytorstwa z Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego podczas warsztatów zorganizowanych wczesną wiosną 2021 roku przez wykładowców obu jednostek. Trzy zdalne spotkania stały się platformą poszukiwania miejsca do refleksji, propozycji jego graficznego ulepszenia i zilustrowania – w ramach dążenia do synergii logowizualnej – adekwatnym tekstem. Uczestniczki sięgnęły po rozmaite formy: prozę poetycką, poezję konkretną, soft-manifest, miniesej. Niezależnie, czy wybrały bramę kamienicy lub całą jej fasadę od strony podwórka, budynki naprzeciwko dworca, czy może witrynę zakładu fryzjerskiego, pokazały, że połączenie sił tych, którzy związki słowa i obrazu rozpatrują od strony tego drugiego, i tych, którzy rozważania o nich zaczynają od pierwszego, może przynieść niepowtarzalny rezultat, zupełnie nową jakość.
Przedstawiamy katalog prac powstałych w ramach warsztatów, opublikowany w naszym wydawnictwie. Na pierwszy rzut oka dowodzi on, że nie samą popkulturą Trickster żyje, ale można też na to popatrzeć inaczej – po pierwsze, pamiętając o głębokich i silnych związkach między wszystkimi bodaj przejawami kultury popularnej a sztuką ulicy, i po drugie, dostrzegając tricksterskość całego przedsięwzięcia, kwestionującego oczywistość wspomnianych za(nie?)czyszczeń (typo/teksto)graficznych. Zresztą – obejrzyjcie i przeczytajcie sami!