W weekend Bachanalia Fantastyczne. Trickster partnerem wydarzenia

Trzy dni potrwa zielonogórskie święto fantastyki. W piątek zaczynają się tam Bachanalia Fantastyczne – festiwal organizowany już po raz XXIX. Mamy przyjemność być partnerem tego wydarzenia, a członkowie naszego stowarzyszenia będą na miejscu opowiadać o książkowym i filmowym Wiedźminie

Festiwal organizuje Zielonogórski Klub Fantastyki Ad Astra. Impreza co roku gromadzi fanów fantastycznych książek, komiksów, gier i filmów nie tylko z Zielonej Góry, ale także z wielu innych miast. Tradycyjnie Bachanalia Fantastyczne są okazją do spotkania z popularnymi pisarzami. W tym roku zaproszenie od organizatorów przyjęli: Bogusław Polch, Maciej Parowski, Andrzej Drzewiński, Marek Starosta, Łukasz Malinowski, Witold Jabłoński, Krzysztof Wojczal i Przemysław Piotrowski.

W programie wydarzenia są także m.in. Sprawnościowy Turniej Wiedźmiński, turnieje gier wideo i planszówek, konkursy – filmowe i muzyki serialowej oraz oczywiście prelekcje popularnonaukowe.

Nie zabraknie tam tricksterów. Nasze stowarzyszenie objęło Bachanalia Fantastyczne swoim patronatem, a dwoje członków Trickstera w sobotę będzie opowiadać o wiedźminie.

Robert Dudziński wyjaśni, skąd się wziął filmowy Wiedźmin, czyli opowie o filmie i serialu Marka Brodzkiego w kontekście kinematografii przełomu wieków (sobota godz. 12, Sala Prelekcyjna 1). Natomiast Joanna Płoszaj przybliży sposoby i funkcje obrazowania śmierci oraz przemocy w cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego (sobota godz. 17, Sala Prelekcyjna 1).

Poniżej przedstawiamy abstrakty ich wystąpień.

Skąd się wziął filmowy Wiedźmin? Film i serial Marka Brodzkiego a kinematografia przełomu wieków (Robert Dudziński)

Jeśli dziś w ogóle pamięta się o filmie i serialu Wiedźmin w reżyserii Marka Brodzkiego, to myśli się o nich głównie jako o artystycznej i finansowej klęsce, ikonicznym wręcz przykładzie słabości polskiego kina gatunkowego. W ramach prelekcji spróbujemy jednak przyjrzeć się produkcji Brodzkiego pod nieco innym kątem — na boku pozostawimy wartościowanie i orzekanie o tym, czy film jest dobry, czy zły. Zamiast tego mówić będziemy o pewnych charakterystycznych dla przemysłu kinematograficznego przełomu XX i XXI wieku tendencjach, które doprowadziły do powstania Wiedźmina w takim, a nie innym kształcie.  Postaramy się zatem zrozumieć produkcję Brodzkiego i stojący za nią zamysł, traktując ją jako tekst kultury silnie uwarunkowany przez czynniki zewnętrzne, zwłaszcza ekonomiczne. Analizowana pod tym kątem ekranizacja prozy Sapkowskiego z 2001 roku okazuje się wydarzeniem bez precedensu w historii polskiej kinematografii. Aby sobie to uświadomić, nie tylko posłuchamy piosenki Nie pokonasz miłości Roberta Gawlińskiego, lecz także sprawdzimy, co o grach fabularnych wiedziała Grażyna Wolszczak.

Sposoby i funkcje obrazowania śmierci oraz przemocy w cyklu wiedźmińskim Andrzeja Sapkowskiego (Joanna Płoszaj)

Powołując w połowie lat 80. XX w. do literackiego życia uniwersum historii o wiedźminie, Andrzej Sapkowski od samego początku kreował rzeczywistość wyjątkowo bezwzględną, pozbawioną klarownych podziałów na dobro i zło, a przez to niezwykle interesującą. Zwłaszcza dla polskiego czytelnika, któremu znane były jedynie nieliczne wówczas przekłady na język polski klasyków fantasy anglosaskiej. Sapkowski, jako jeden z prekursorów tej odmiany literatury na rodzimym gruncie zwrócił na siebie uwagę m.in. poprzez odważną kreację świata przedstawionego oraz tendencję do brutalizacji opisywanej rzeczywistości. Autor cyklu wiedźmińskiego nie unikał epatowania agresją, ani ukazywania krwawych, niejednokrotnie odpychających obrazów śmierci, skupiając się często na jej aspektach fizjologicznych oraz opisach biologicznego rozkładu. Wobec ogromnej popularności, jaką nadal cieszy się twórczość Sapkowskiego, adaptowana na wszelkie możliwe media, warto zadać sobie pytanie o przyczyny tak dużego zainteresowania uniwersum, które nie stroni od okrucieństwa (zarówno w jego fizycznym, jak i psychicznym wymiarze) oraz rozpatrzyć je w kontekście zjawiska, które Geoffrey Gorer określa mianem pornografii śmierci. Do refleksji nad tym zagadnieniem skłania również niewątpliwy wpływ twórczości Sapkowskiego na późniejszych polskich autorów fantasy, u których wyraźne są inspiracje takim sposobem przedstawiania rzeczywistości.

Szczegółowy program Bachanaliów Fantastycznych (18-20.09.) na stronie internetowej wydarzenia.

(Zdjęcie – materiały organizatorów festiwalu)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *